مد و زیباییپدیده ای است که این روزها اکثریت مردم با آن درگیر هستند . ظاهر هر فرد برای او از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سعی می کند در هر موقعیتی که حاضر می شود در آن محفل زیبا و شیک به نظر برسد اکثریت مردم به مد و زیباییاهمیت زیادی می دهند و هر لباس یا کیف و کفش ، مدل مو ، مدل و رنگ لوازم آرایشی و به هر حال هر چیزی که به مد و زیباییمربوط می شود را تعقیب می کنند . امروزه جوانان با گسترش وسایل ارتباطات جمعی مانند تلگرام ، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی و ارتباطات گسترده ای که با فرهنگ ها و جوامع گوناگون در دنیای مجازی دارند به راحتی می توانند دنیای مد را تعقیب نمایند و از هر چیزی که تازه وارد دنیای مد و زیباییمی شوند بهره بگیرند اما همین تعقیب دنیای مد و زیباییبه دلیل اختلافات فرهنگی ، مذهبی ، اجتماعی که بین کشورها ، اقشار ، قبیله های مختلف وجود دارد باعث می شود که مردم به خصوص جوانان که زودتر تحت تاثیر قرار می گیرند به رفتارها و هنجارهای مخالف با عادات ، رفتار و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی کشور خود رو بیاورند.
مد عبارت است از الگوهای فرهنگی کوتاه مدت که توسط بخشی از جامعه پذیرفته می شود و مدتی بعد از اعتبار آن کاسته شده ، کمرنگ می شود و از بین می رود .
مد گرایی یعنی اینکه وقتی فردی نوع پوشش ، طرز زندگی ، رفتار ، مدل مو ، مدل ماشین ، مدل آرایش ، دکوراسیون منزل ، کیف و کفش و به طور کلی هر چیزی که در زندگی شخصی خود استفاده می کند را مطابق با آخرین الگوهای جدید رواج یافته تنظیم نماید اما پس از گذشت مدتی که الگوی جدید دیگری پیاده سازی و رواج یافت آن الگوی قدیمی را کنار گذاشته و حتی از آن الگو که برای مدتی استفاده نموده است انتقاد نیز می کند و الگوی جدید را می پذیرد . این مدگرایی شامل تمام قسمت های زندگی یک فرد می باشدو تا هر جایی که زیبایی مطرح باشد در آن جا مد هم مطرح است .
عوامل موثر در تعقیب مد و مدگرایی :
1) تنوع طلبی و نوع گرایی افراد : چون انسان ها ذاتا تنوع طلب هستند و از ظاهر تکراری هر چیزی مثل لباس و کیف و کفش و ماشین و دکوراسیون زودخسته می شوند و امکانات جدیدی که می بینند، خواه ناخواه می خواهند که از آن استفاده کنند .
2)همانند سازی : بعضی از افراد دوست دارند نگرش ها و الگوهای افراد معروف یا کسانی که مورد محبوبیت آنها هستند را بپذیرند و شبیه آنها شوند بنابراین از آنها الگوبرداری می نمایند.
3)رقابت : بعضی افراد رقابت یا به قولی چشم به هم چشمی می کنند و دوست دارند که همیشه بهترین ها مال آنها باشد و آشنایان آنها از او بهتر نباشند برای همین سعی می کند هر چیزی که مد میشود را سریعا در تیپ ، ظاهر و دکوراسیون منزل یا محل کار پیاده سازی نماید.
4) جلب توجه : افرادی هستند که دوست دارند برای اینکه خاص باشند و همیشه مورد توجه دیگران باشند چیزهای گران قیمت بخرند ، بپوشند ، یا مصرف کنند تا خوب به نظر برسند مثل خرید لباسها و کیف و کفش های مارک دار ، ماشین مدل بالا با رنگهای خاص ، خرید طلای گران قیمت یا زیاد ، خیلی از افراد هم به علت تحت تاثیر قرار گرفتن سریع و ترس از تمسخر دوستان و آشنایان مد را تعقیب می کنندکه از قافله عقب نمانند.
5) رسانه ها و دنیای مجازی : این دو موثرترین روشها ، برای ترویج و تبلیغ مد هستند که به راحتی انسانها را تحت تاثیر خود قرارمی دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دیدن عکسها و تصاویر مرتبط با مد روز به ادامه مطلب مراجعه نمایید :
مشاهده پست مشابه : معجزه ورزش و سلامت پوست